San Pedro de Atacama

Hei!

Nå er vi i Iquique, en by helt nord i Chile. Hit kom vi i dag tidlig, etter en nattbuss fra Calama. Vi fikk litt panikk på busstasjonen i går kveld, da vi ble fortalt at vi var på feil busstasjon, og bussen snart skulle gå. Heldigvis for oss er folk her veldig påpasselige og ser tydeligvis når vi ser forvirret ut, så flere av bussjåførene sjekket billettene våre og til slutt forstod vi at vi kunne ta bussen fra stasjonen vi var på.

Vi har vært tre dager i San Pedro de Atacama, en bitteliten by ute i Atacamaørkenen. Det har vært et av mine favorittsteder på hele turen. Da vi kom mandag kveld ble vi fortalt at det var flere turer vi kunne ta ute i ørkenen, så da bestemte vi oss for å ta alle de hostellet tilbøy. Når hun stod og fortalte om turene, opplevde vi også en av de tingene Chile er kjent for, nemlig jordskjelv. Vi fikk heldigvis bare etterskjelvet, og forstod i grunn ikke helt hva som skjedde.

Tirsdagen startet klokka 03:30, veldig behagelig etter over 27 timer på busser. Vi ble hentet av en minibuss, og så kjørte vi langt opp i fjellet. Vi var ikke klar over at vi skulle over 4000 meter over havet, så vi fikk beskjed om å drikke massevis av vann, men det gikk helt fint. Oppe i fjellet fikk vi se geysirs i soloppgangen, så det var veldig gøy. Etter å ha sett soloppgangen fikk vi frokost ved bilen, og enn kopp kaffe har sjeldent smakt bedre! Etter frokost kjørte vi litt videre, til flere geysirs og til en varm kilde. Der fikk vi badet, og det var så deilig med et bad i rundt 30-35 grader når det nesten var minusgrader ute. Vi kjørte også innom en bitte liten landsby på vei ned fra fjellet, og der smakte vi på lamakjøtt. Det var overraskende godt, selv om vi ikke hadde så lyst til å spise lama. Etter det kjørte vi tilbake til hostellet, hvor vi hadde fire timer til neste tur.

På den neste turen dro vi med de som jobbet på hostellet. Vi hørte på sykt høy musikk hele veien, og det var veldig god stemning i minibussen. Første stopp på denne turen var en liten saltsjø der vi badet. Morsom opplevelse, for det var så høyt saltinnhold at man bare lå og fløyt på toppen av vannet. Videre kjørte vi til en annen liten innsjø, hvor vi måtte hoppe noen meter ned for å komme oss i vannet, for å få av oss saltet. Etter å ha fått skiftet til litt varmere klær igjen, kjørte vi til siste stopp for dagen - en ordentlig saltsjø der man kan gå ut, og det bare er salt. Det var utrolig fint der, og her var vi til solen gikk ned. Da så vi på solnedgangen, mens vi drakk pisco sour(en typisk chilensk "shot"). Vi reiste med en gruppe fra hostellet, så det var en veldig fin kveld.

Hey!

Now we are in Iquique, a city north in Chile. We arrived early this morning, after a night bus from Calama. We panicked a little bit last night, when we were told we were in the wrong bus station, and the bus were supposed to leave in a little bit. Luckily for us, people here really look after us, and can tell when we look really confused, so several of the bus drivers checked our tickets and in the end we understood that we could take the bus from the station we where in.

We've been in San Pedro de Atacama for three days, a really small village in the Atacama desert. It's been one of my favorite places on the whole trip. When we came Monday night we were told there were several trips we could take out in the desert, so we decided to take all of tours the hostel had. When she told us about the tours we also experienced one of the things Chile is known for, an earthquake. We only got the after shake, and we didn't really understand what was happening.

Tuesday started 03:30, very nice after over 27 hours on buses. We got picked up by a minibus, and then we we drove high up in the mountains. We didn't know we were going 4000 meter over the sea, so we were told to drink a lot of water, but it went alright. Up in the mountains we got to see geysirs in here sunrise, so that was a. lot of fun. After sunrise we got breakfast by the bus, and a hot cup of coffee has rarely tasted better! After breakfast we drove a little further, until we reached more geysirs and a hot spring. There we got to swim, and it was so nice with a bath in 30-35 degrees when there was almost minus degrees outside. We also drove to a really small village, where we got to taste llama meat. It was surprisingly good, even though we felt really bad for eating a llama. After that we drove back to the hostel, where we had a four hour break before our next tour.

On the next tour we went with the people who work at the hostel. We listened to really loud music the whole way, and it was a really good atmosphere in the car. Our first stop on this trip was a salt lake where we got to swim. It was a really fun experience, because there's so much salt in the water, you just float around. Next we drove to another little lake, where we had to jump a few meters down to get into the water, and get the salt off. After changing into warmer clothes, we drove to our last stop of the day - a real salt lake where you can walk out, and it's just salt. It was amazing there, and we were there until the sun went down. We watched the sunset, whilst drinking pisco sour(a typical Chilean "shot"). We were there with a group from our hostel, so it was a really nice evening.

The cemetary in San Pedro
One of the geysirs
The hot spring we swam in

Eating an empanada
The salt lake
Our guide told us to pretend to be an Indian God, and this is the result

Morgenen etter startet dagen 06:30, for neste tur startet allerede klokken 07:00. Denne gangen dro vi oppover mot et annet fjell, der vi endte opp ved en innsjø høyt oppe i fjellene og fikk høre litt om naturen og fjellene i området. Etter det var det tid for frokost igjen, på en liten lokal restaurant. Neste stopp var en innsjø der det er mange flamingoer. Alt er naturreservater, så det er ganske strengt hvor man kan gå og ikke. På vei tilbake hostellet stoppet vi i en liten landsby igjen, så vi har fått sett mye på veldig kort tid. Da vi kom tilbake hadde vi en ny liten pause, før neste, og siste, tur.

Denne gangen besøkte vi Moon Valley, hvor vi gikk i rundt 45 minutter før vi kom til toppen og hadde en fantastisk utsikt over ørkenen. Vi stoppet også innom en slags grotter og Death Valley, før vi endte turen på et utsiktspunkt der vi så på solnedgangen og drakk Pisco Sour igjen. I går gjorde vi i grunn ingenting. Vi slappet bare av før vi skulle ta nattbussen til Iquique. Atacama har absolutt vært en veldig positiv opplevelse, og jeg har kost meg veldig de dagene vi hadde der.

The morning after started at 06:30, because our next tour started at 07:00. This time we went up to another mountain, where we ended up by a lake high up in the mountains where we got to hear about the nature and the mountains in the area. After that it was time for breakfast again, in a little local restaurant. Next stop was a lake where there are a lot of flamingoes. All of it are national parks, so it's pretty strict where you can go or not, On thee ah back to the hostel we stopped in a little village, so we've gotten to see a lot in a short time. When we got back, we had a new short break before or next, and last, tour.

This time we went to Moon Valley, where we walked for about 45 minutes before we reached the top, and had an amazing view over the desert. We also stopped in some caverns and Death Valley, before we ended our trip on a hill, with a great view where we once again saw the sunset and drank pisco sour. Yesterday we didn't really do anything. We just relaxed at the hostel, before our night bus to Iquique. Atacama has absolutely been a really positive experience, and I've had such a great time the days we've been there.

Moon Valley
Karina in Death Valley
Everyone asks us if we're sisters or twins, and with this pic we understand why