Puno & Arequipa

Heisann!

Jeg henger litt etter med bloggingen om dagen, så dette skulle vært postet forrige mandag.

I Puno hadde vi to netter, så på torsdag bestemte vi oss for å dra på en tur ut til Titicacasjøen. Vi ble hentet på hostellet om morgenen, og derfra kjørt ned til en slags liten havn. Der ble vi møtt av en lokal guide, og en kayak. Vi skulle nemlig padle kayak ut til en flytende øy ute på innsjøen. Padlingen gikk fint, selv om det var ganske langt og vi ble ganske så slitne på slutten. Da vi kom frem ble vi fortalt litt om øya, og om Titicacasjøen. Øya heter Uros, og er en kunstig, flytende øy. Det bor ca. 2000 mennesker der ute, fordelt på flere små øyer. Vi fikk kjøpt oss noen få suvernirer, og smakt på en type lokalt brød, før vi satte kursen tilbake(i en liten motorbåt denne gangen). Da vi kom tilbake til hostellet tok vi det bare helt med ro, og la oss veldig tidlig. Morgenen etter skulle vi nemlig ta buss for å komme oss hit til Arequipa.

Hey!

I'm a little bit behind on the blogging right now, so this should have been posted last Monday.

In Puno we had two night, so on Thursday we decided to go on a tour to a floating island on Lake Titicaca. We got picked up at the hostel in the morning, and from there we were driven down to a sort of harbour. There we were met by a local guide and a kayak. We were kayaking out to the island. It went alright, even though it was pretty far and we got really tired at the end. When we got there we were told about the island and about Lake Titicaca. The Island is called Uros, and is a floating, artificial island. It lives around 2000 people there, on several small islands. We bought some suvenirs, and got to taste some sort of local bread, before we heading back again(in a small motorboat this time). When we got back to the hostel we just relaxed, and went to bed really early. We were going to take a bus here to Arequipa the next morning.

How Uros Islands are made up
Trying out a local bread

Hit kom vi altså på fredag formiddag, og her har vi bodd på et kjempekoselig hostell. Første dagen vår brukte vi bare på å ta det helt med ro, gå rundt i byen å se litt(vi fant Starbucks, noe jeg var veldig fornøyd med). Vi dro også på et museum for å se på en ismumie som ble funnet opp i et av fjellene her på 90-tallet. Uheldigvis var hun på et forskningssenter akkurat nå, så vi fikk ikke se henne, men vi fikk se mye annet spennende.

Gårsdagen startet allerede klokka halv 3, for klokken 3 skulle vi ble hentet for dagens utflukt. Vi skulle til Colca Canyons, som ligger 3-4 timers kjøring herfra. På veien stoppet vi for frokost, og det er den mest stusseligste frokosten jeg har spist på veldig lenge. Vi kom hvertfall frem etterhvert, og der fikk vi blant annet se kondorer. Egentlig skulle vi ha badet i varme kilder der også, men siden vi måtte kjøre noen av de som var med til flyplassen fikk vi ikke gjort det. Litt kjedelig, men vi har heldigvis fått gjort det en gang før. Etter vi kom tilbake til hostellet dro vi bare ut å fikk oss litt middag før vi la oss tidlig igjen.

I dag har vi ikke gjort noe særlig. Vi har bare vært en tur ute i byen og på et lite kjøpesenter. Nå sitter vi bare å venter på å dra til busstasjonen. Vi kommer frem til Cusco rundt halv 7, så da blir det nok bare å sove noen timer på hostellet før vi gjør noe annet. Det har blitt veldig mange timer på buss i det siste, og det er begrenset hvor god søvn man får av å sitte oppreist, men det går jo bra. Om noen dager skal vi også gå Inka Trail of besøke Machu Picchu, og det gleder vi oss veldig til!

Yesterday started already at 02:30 am, because we were going to get picked up at 03:00 am for the trip of the day. We were going to Colca Canyon, which is a 3-4 drive away from Arequipa. On the way we stopped for breakfast, and that was one of the least impressive breakfastes I've had in a while. We got there eventually, and there we got to see condors. We were supposed to go to a hot spring as well, but since we had to drive some of the people from the group to the airport, we didn't have time. That was a bit boring, but luckily we've gotten to do it earlier. After we came back to the hostel we just went out for dinner before we went to bed early again.

Today we haven't done much. We just went to walk around in the city, and went to a shopping mall. Now we're just sitting at the hostel waiting to leave to the bus station. We'll arrive in Cusco around 06:30am, so we'll probably just go to sleep for a few hours before going out to explore the city. We've spent a lot of hours on buses lately, and it's not like you get the best sleep sitting up all night, but it's going well anyway. In a few days we'll do the Inka Trail and visit Machu Picchu, which we're really looking forward to!