Santiago

God kveld fra Chile! Siden sist har vi kommet til land nummer to i Sør-Amerika, og her har vi nå vært siden mandag. Vi fløy fra Rio, en flytur på rundt 5 timer, som ikke var altfor ille(etter de forrige 20 timene på fly føles alt kort nå). Ingen spennende flytur, sett bort fra da vi fløy over Andesfjellene og flyet falt flere meter ned. Halve flyet begynte å hyle, men det gikk jo fint, og utsikten var superb!

I skrivende stund sitter vi på et hostell i Valparaiso, en havneby 1,5 time utenfor Santiago. Her forventet vi sol og bading, og ble dermed lettere sjokkert da vi kom frem til ca.15 grader og null sol. Det passet dårlig for oss to som begge har klart å pådra oss forkjølelser og sitter og snufser i hver vår seng.

Første dagen vår i Santiago sløset vi i grunn bort. Vi sov altfor lenge, og da vi endelig kom oss ut dro vil til det største kjøpesenteret i Sør-Amerika. Der startet vi dagen med en treretters på Hard Rock til frokost/lunsj/middag. Vi endte til slutt opp med noen få ting fra H&M(blant annet en hettegenser jeg er veldig glad for å ha akkurat nå), før vi dro tilbake til hostellet vårt.

Gårsdagen startet betydelig tidligere, og allerede klokken ti var vi klar for første del av dagen. En free walking tour, der en lokal guide viser deg rundt i byen, og man betaler det man selv vil i form av tips. Den vi tok var en såkalt Off the beaten track, der vi fikk se en litt annen siden av Santiago. Vi besøkte blant annet flere markeder og dro på kirkegården. Veldig bra tur, og vi lærte masse nytt om Santiago og Chile. Da den turen var ferdig bestemte vi oss for å ta den andre turen også, som besøker litt mer av de vanlige turiststedene. Da hadde vi en veldig flink guide, og vi lærte veldig mye da også. Det er en ting som er ganske spesielt med Santiagp(og Chile generelt, tror jeg), og det er at det er utrolig mange løshunder her. De er omtrent overalt, og på turene i går fikk vi flere kompanjonger som ble med oss på turen. De er veldig snille, følger trafikkreglene og blir godt passet på av innbyggerne her. Etter over 6 timer med vandring rundt om i byen, endte vi dagen på Hard Rock nok en gang(prøver å utnytte det når vi kan), før vi kom oss hjem til hostellet igjen, rimelig slitne etter en lang, men fin dag.

Dagen i dag startet også ganske tidlig, og etter utsjekking dro vi til et museum til minne om ofrene fra diktatortiden i Chile. Det var et veldig interessant og fint museum. Vi visste så godt som ingenting om Chiles historie før vi kom hit, så det er veldig bra at vi får lært litt mens vi er her. Etter det dro vi tilbake til hostellet og hentet sekkene våre og dro til busstasjonen. Her i Valparaiso har vi ikke fått gjort så mye ennå, men i morgen tenker vi å ta en walking tour her, så vi får sett litt her også. Denne byen virker veldig annerledes fra Santiago, så det føles nesten som vi er i et nytt land igjen. I morgen må vi tidlig opp igjen, for vi må booke bussbiletter for de neste dagene. Vi drar nordover til Atamcamaørkenen om noen dager, og da venter nesten 24 timer på en buss, så det kan bli interessant. Men vi kommer oss nok frem til slutt, så neste innlegg blir nok derfra. Ciao, ciao!

Good night from Chile! Since the last time we've arrived in country number two in South America, and we've here we've been Monday. We flew in from Rio, a flight on around 5 hours, which wasn't too bas(after the last one of 20 hours, everything seems short now). Not a very exciting flight, except for when we flew over the Andes and the plane fell several meters down. Half the plane started screaming, but we were alright, and the view was superb!

Right now we're sitting in a hostel in Valpariaso, a city 1,5 hour outside of Santiago. We came here expecting sun and beaches, and were therefore kind of shocked when we came out of the bus to around 15 degress and no sun. Not exactly optimal for the two of us who have come down with a cold.

We basically wasted our first day in Santiago. We slept way too long, and when we finally went out, we went to the biggest mall here in South America. We started our day there with a three meal course at Hard Rock for breakfast/lunch/dinner. We ended up with a few things from H&M(including a hoodie I'm very happy to have right now), before we went back to the hostel.

Yesterday started way earlier, and at 10am we were ready for our first part of the day. A free walking tour, where a local guide shows you around the city, and you pay what you want in the form of tips. The one we took was a so called "Off the beaten track", where we got to see another side of the city. We visited some markets and went to the Cemetary. Really good walk, and we learnt a lot about Santiago and Chile. When the first one was over, we decided to take the other walk offered as well, which visits more of the common tourists places. We had a great guide, and learnt a lot on that trip as well. There is one thing that's kind of special in Santiago(and Chile in general, I think), there are so many stray dogs here. They are everywhere, and on our walks yesterday we got a few companions who went on the walks with us. They're all really nice, they follow the traffic rules and are very well taken care of by the inhabitants. After over 6 hours of walking, we ended our day at Hard Rock once again(taking advantage of it while we can), before we went back to the hostel again, pretty tired after a long, but nice day.

Today also started pretty early, and after checking out. we went to a museum in memory of the victims of the Dictatorship in Chile. It was a really interesting and nice museum. We knew close to nothing about Chile's history before we came here, so it's good that we can learn a bit along the way. After the museum we went back to the hostel and got our backpacks before we went off to the bus station. Here in Valparaiso we haven't seen much yet, but tomorrow the plan is to take a new walking tour, so we get to see some of the city here as well. This city seems to be a lot different from Santiago, so it kind of feels like we're in a different country. Tomorrow we have to get up early again, because we have to book bus tickets for the next few days. We're going up north to the Atacama dessert in a few days and then a 24-hour bus ride awaits us, so that could be interesting. But I'm sure we'll get there eventually, so the next post will probably be from there. Ciao, ciao!