Siem Reap

Heisann!

Nå har vi kommet oss til Kambodsja, og her har vi vært siden fredag. Flyet vårt var fra Ho Chi Minh var et par timer forsinket, men ellers gikk reisen veldig bra. Vi ble hentet på flyplassen i det mest vanlige kjøretøyet her - tuktuk! Fredagen ble bare brukt på å gå og se oss litt rundt i området og på hotellet. Vi bor på et norskdrevet hotell, der hovedfokuset er ansvarlig turisme. Det er bare lokale som jobber her, og de må gjennom om opplæring og får utdanning, så de kan fortsette videre med høyere utdanning. De fleste har plukket opp litt norsk, så her får vi stadig spørsmål på norsk. Ei av de som er deleier er også her nå, så det erlitt deilig å kunne snakke norsk med andre enn hverandre til en forandring.

Gårsdagen startet grytidlig, nærmere bestemt klokka 04:00. Vi skulle nemlig dra til Angkor Wat klokka 05:00 for å rekke soloppgangen. Det var hundrevis av mennesker der, men likevel veldig fint og verdt å få med seg. Vi hadde valgt å ta den lille runden med templer, så etter Angkor Wat besøkte vi Ankor Thom og Ta Prohm(der deler av filmen Tomb Raider er spilt inn). Det ble veldig varmt etterhvert, og mye stein, så vi var tilbake ved hotellet rundt lunsjtider. Ettermiddagen ble brukt i skyggen ved bassenget, før vi satt oss inn for å høre på OL. Internett falt selvfølgelig ut midt under skiathlon for damer, men vi fikk akkurat med oss innspurten.

På kvelden dro vi ut å spiste på en liten italiensk restaurant like ved Old Market, før vi dro tilbake til hotellet der vi tilfeldigvis møtte to par nordmenn som akkurat hadde kommet. Vi tok en øl med de før vi la oss, ganske trøtte etter en lang dag!

Ohai!

We've made it to Cambodia, where we've been since Friday. Our flight was delayed by a couple of hours, but other than that the trip went well. We got picked up at the airport with the most common type of transportation here - a tuktuk! Friday was spent around town and at the hotel. The hotel we're staying at a hotel with Norwegian owners, where the main focus is responsible tourism. There are only locals working here, and they have to go through training and get education, so they can go on with higher education. Most of the staff has picked up some Norwegian as well, so we get questions in Norwegian all the time now. One of the Norwegian owners is here as well now, so it's nice to be able to speak Norwegian with someone other than each other for a change.

In the evening we went out for dinner at an Italian restaurant right by the Old Market, before we went back to the hotel. We met two Norwegian couples who had just arrived at the hotel, so we had a beer with them before going to bed after a long day.

Yesterday started really early, we had to be up by 4:15am. We were leaving for Angkor Wat at 5 am to see the sunrise. There was hundreds of people there, but it was still really pretty and worth seeing. We had chosen to take the short trip around the Temples, so after Angkor Wat, we went to Angkor Thom and Ta Prohm(where parts of Tomb Raider is filmed). It got really hot, and loads of stones, after a while, so we were back at the hotel around lunch. The afternoon was spent in the shade at the pool, before we went inside to listen to the Olympics on the radio. Internet fell out right in the middle of the skiathlon, of course, but luckily it came back just in time for the finish.

I dag hadde vi bestemt oss for å dra på ridetur, så til morgen i dag ble vi kjørt av tuktuk-sjåføren vår til en slags "ranch" litt utenfor byen. Vi rei ute på landsbygda i en time, med en guide, og en mann som gikk ved siden av hesten min(siden jeg har sittet på en hesterygg sånn ca. 3 ganger i hele mitt liv fant jeg ut at det var tryggest). Fin måte å se en litt annen side av Siem Reap på hvertfall.

Etter rideturen dro vi på en restaurant vi hadde fått anbefalt, Butterflies Garden Restaurant der det er masse sommerfugler i hagen. I det vi skulle gå kom det 4-5 barn og slapp ut masse sommerfugler de hadde vært å fanget, så det var morsomt! Vi har også fått unnagjort litt shopping i bodene ved Old Market før vi stoppet innom å spiste en enorm is på Swensen's.

Om et par timer må vi dra til flyplassen, og neste stopp blir Phuket og en uke med strandliv igjen :)

Today we'd decided to go horseback riding, so this morning we were driven to a sort of "ranch" just outside the city. We were riding out on the country side for an hour, with a guide, and a man who walked beside my horse(because I've on a horse like 3 times in my entire life, I decided that was the safest). It was a nice way to see another side of the city.

After the riding we went to a restaurant we'd been recommended, Buttflies Garden Restaurant, where the are a lot of butterflies in the garden. Just when we were leaving 4-5 children came to release butterflies they hah caught, so that was fun to see. We've done some shopping in the Old Market as well, before we went to Swensen's and had a huge Sundae.

In a couple of hours we have to leave for the airport, next stop is Phuket, where we'll lie on the beach for another week :)