Cusco & Machu Picchu

Vi kom til Cusco forrige tirsdag, etter nattbuss fra Arequipa. Ikke den mest behagelige bussturen så langt, men vi kom hvertfall trygt frem. Etter å ha sovet et par timer dro vi ut for å se oss litt rundt, og for å dra til selskapet vi skulle reise med til Machu Picchu. Der fikk vi litt info om turen, og møtte også guiden vår, Alicia. Resten av dagen gjorde vi i grunn ikke noe særlig, vi gikk bare rundt i byen og la oss tidlig.

På tirsdagen dro vi på Inka Museet. Der fikk vi lært oss en del om Inkasivilisasjonen, og Pre-Inkaene. Vi(eller hvertfall jeg) kunne ikke så altfor mye på forhånd, så et museumsbesøk passet bra! Etter museet dro vi på Starbucks og fikk ordnet en del ting(Internett der er stort sett alltid bra, i motsetning til på hostellene). Jeg fikk blant annet bestilt alle de siste stedene og bo før jeg reiser hjem igjen, så det er deilig å ha det ordnet. Kvelden brukte vi bare på å pakke og forberede oss til Machu Picchu, og klokken 05:00 onsdag morgen var vi klare for Inka Trail.

We arrived in Cusco last Tuesday, after a nightbus from Arequipa. Not the most comfortable bus ride we've taken, but at least we got there safe. After sleeping for a couple of hours, we went out to explore a bit, and go to the company we were doing our Machu Picchu trip with. There we got some info about the trip, and also met our guide, Alicia. The rest of the day we didn't really do much, we just walked around and went to bed early.

On Tuesday we went to the Inka Museum. There we got to learn more about the Inka Civilization, and the Pre-Inkas. We(or at least I) didn't know a whole lot about the Inkas, so a visit at the museum was good! After the museum we went to Starbucks to get some things sorted(internet is almost always good there, compared to at our hostels). I've booked all the places I'm staying at for the rest of the trip now, so that's good. The evening was just spent packing and preparing for Machu Picchu, and at 05:00am Wednesday morning, we were ready for the Inka Trail.

Etter noen timer i minibuss og tog, kom vi frem til kilometer 104, hvor vi skulle starte turen vår. Det var bare meg og Karina som hadde Alicia omkom guide, så vi kunne heldigvis ta alt i vårt eget tempo. Det er bare 500 mennesker som kan gå Inka Trail hver dag, og vi så i grunn ikke så veldig mange andre. Etter å ha gått i rundt 3 timer kom vi til første stoppested, Winay Wayna, en av de største Inkaområdene. Der fikk vi spist lunsj og slappet av litt, før vi måtte gå videre for å komme til Sungate og Machu Pichhu. Etter et par timer til med gåing kom vi endelig frem til Sungate, med utsikt over Machu Picchu. Det var så fint, så der ble vi sittende en stund før vi måtte begynne på veien ned fjellet.

Etter mye gåing kom vi frem til selve Machu Picchu, men den dagen gikk vi ikke inn, for det skulle vi dagen etter. Så etter å ha tatt bussen til Machu Picchu Town som den blir kalt, kom vi frem til hotellet vårt. Det er det fineste stedet vi har bodd i hele Sør-Amerika, og det var så deilig med en ordentlig god og varm dusj igjen(det har ikke vært så veldig mange av de i det siste). Etter å ha dusjet møtte vi Alicia, så gikk vi ut og spiste middag. En veldig, veldig fin dag!

Morgenen etter dro vi tidlig opp til Machu Picchu. Der fortalte Alicia oss masse om Inkaene og Machu Picchu, så det var veldig spennende! Det var også en supersøt lamababy der oppe, som bare var 2-4 uker gammel. Etter et par timer var det tid for å si hade til Alicia, og utforske resten på egenhånd. Så da bestemte vi oss for å gå til Inka Bridge, som er en bro som bare slutter midt i fjellsiden. Etter å ha besøkt den, dro vi ned til Machu Picchu Town igjen, spiste en av de dyreste måltidene til nå, før vi satt oss på toget tilbake mot Cusco.

Siste dagen vår i Cusco brukte vi på en free walking tour, før vi nesten mistet nattbussen vår til Nazca. Taxien vi hadde bestilt kom ikke, så da fikk vi jo litt småpanikk. Vi kom dit rundt 5 minutter før bussen kjørte, men vi rakk det hvertfall akkurat.

After a few hours in a minibus and train, we got to kilometer 104, where we would start our hike. It was only Karina and me that had Alicia as our guide, so luckily we could do everything in our own pace. There are only 500 people allowed to do the Inka Trail everyday, and we didn't see that many others on our trip. After waking for about 3 hours, we got to our first stop, Winay Wayna, one of the biggest Inka Sites. There we had lunch and relaxed for a little before continuing on our way to the Sungate and Machu Picchu. After a couple of more hours hiking we finally reached the Sungate, with a view over Machu Picchu. It was amazing, so we sat there for a while, before continuing on our way down the mountain.

After a lot of walking we arrived at Machu Picchu, but that day we didn't go in, because we were doing that the next day. So after taking the bus to Machu Picchu Town as it's called, we arrived at our hotel. It's the nicest places we've stayed in all of South America, and it was so nice to have a real hot shower again(we haven't had too many of those lately). After showering we met Alicia again, and then we went out for dinner. A really nice day!

The Morning after we went earth up to Machu Picchu. There Alicia told us a lot about the Inkas and Machu Picchu, so that was really interesting! It was also a super cute llama baby up there, who were only between 2-4 weeks. After a couple of hours it was time to say goodbye to Alicia, and explore the rest on our own. So we decided to go the Inka Bridge then, which is a bridge that just stops in the middle of the mountain side. After visiting that, we went back down to Machu Picchu town again, ate one of the most expensive meals this far, before we got on the train back to Cusco again.

The last day in Cusco we spent doing a free walking tour, before nearly missing our night bus to Nazca. The taxi we had called for didn't show up, so we freaked out, and barely made it! We got there like 5 minutes before it was leaving, but at least we made it.