Hanoi, Halong og Hue

Jeg henger allerede litt etter med bloggingen, så det blir litt oppsummering i dette innlegget.

Vi kom frem til Hanoi etter en kort flytur fra Bangkok. Etter tre(!!) timer og komplett kaos ved bagasjebåndet fikk vi endelig sekkene våre. Vi hadde bestilt sjåfør fra hotellet vi bor på, og utrolig nok hadde han stått og ventet utenfor de tre timene. Trafikken i Hanoi er det sykeste jeg har sett, her virker det som de har null trafikkregler og det har ingenting å si hvilken retning man kjører i. Skal man over veien her må man rett og slett bare gå blant alle bilene og mopedene.

Vår første hele dag her ble brukt på å lete etter butikker siden vi fortsatt ikke hadde funnet varmere klær. Vi fant til slutt et kjøpesenter, og Silje fikk endelig kjøpt seg noe varmere.

På kvelden møtte vi gruppa vi skal reise med gjennom Vietnam. Vi er 15 stykker, og dermed en hel gruppe. Vi er de eneste som ikke snakker engelsk til vanlig, men det har gått veldig bra. Vi er spredt i alder også, jeg er den yngste og de eldste er i 60-årene. Alle er veldig hyggelige, så det virker som det kommer til å bli en fin gjeng å reise med.

I'm already behind on the blogging, so I'll just sum up things in this one.

We arrived in Hanoi after a short flight from Bangkok. After three(!!) hours and complete chaos at baggage claim, we finally got our bags. We had ordered a taxi from the hotel to come pick us up, and we're surprised to see that he had been standing there waiting for us for the past three hours. The traffic in Hanoi is crazy, it seems like there are in rules, and you can more or less drive on any side of the road. If you want to cross the road here, you just have to go amongst all the cars and motorbikes.

Our first whole day here was spent looking for stores, because Silje needed some warmer clothes. We finally found a shopping mall, so it worked out in the end.

In the evening we met up with the group we'll be traveling with through Vietnam. There are 15 of us, and that makes it a full group. We're the only ones who doesn't have English as a native language, but it's gone well this far. We're a varied group when it comes to ages, I'm the youngest one and the eldest are in their 60's. Everyone seems really nice, so I'm sure it'll be a good group to travel with.

Morgenen etter dro vi fra Hanoi, med retning Halong Bay. Det var en fire timer lang busstur, og den lokale guiden vår snakket absolutte hele veien. Vi fikk hvertfall vite mye om både Vietnam og om henne. I Halong byttet vi til båt, og det var der vi skulle være det neste døgnet. På båten fikk vi servert mange forskjellige retter, og fikk blant annet mye forskjellig sjømat. Etter å ha besøkt en av de enorme grottene i Halong Bay var det tid for en kajakktur. Silje og meg var skikkelig dårlige, men det bedret seg litt etterhvert heldigvis! Fra kajakking fikk vi se solnedgangen, og det var utrolig fint.

The morning after we left Hanoi, in direction Halong Bay. It was a four hour long bus trip, and our local guide spoke the entire tiime. At least we got to hear a lot about both Vietnam and herself. In Halong we transferred to a boat, where we would stay the next 24-hours. On the boat we were served a lot of different dishes, including a lot of sea food. After visiting some of the huge caves in Halong Bay, it was time for kayaking. Silje and myself were really bad at it, but luckily we did get a little better at the end. From the kayaks we got the see the sunset over the caves as well, which was amazing.

Neste dag dro vi tilbake til Hanoi, for herfra skulle vi ta nattog videre til Hue. Toget tok 13 timer, og vognene var egentlig helt ok. Kvelden brukte vi på kortspill, før vi skulle (prøve) og sove. Vi kom til Hue tidlig neste morgen(selv om toget var nesten 1,5 forsinket). I Hue var det endelig litt varmere, så vi kunne endelig gå uten genser. Hue er en mye mindre, og koseligere, by enn Hanoi. Etter frokost og en av de beste dusjene jeg har hatt, skulle vi utforske byen. Denne gangen ble det på ekte vietnamesisk vis - moped! Vi fikk hver vår sjåfør, og vi så ut som den motorsykkelgjengen. Turen var så morsom og vi kjørte gjennom rismarkene og oppi skogen, så vi fikk virkelig oppleve det som de lokale gjør.

På kvelden gikk vi ut å spiste på en liten restaurant drevet av en familie der syv av åtte søsken er døve. De hadde utrolig god mat, og for to foretter, to hovedretter og fire øl betalte vi tilsammen rundt 80kr! Etter middag gikk noen av oss ut på en bar der vi spilte biljard(jeg var dårligst av alle...) og tok noen drinker.

The next morning we went back to Hanoi, because we were taking a night train onwards to Hue from there. The train took over 13 hours, but the carriages was okay enough. We spent the evening playing cards, before we would attempt to get some sleep(not so easy when the train makes abrupt stops along the way). We arrived in Hue the next morning(after a 1,5 hour delay). In Hue the weather was a bit better, which was great. Hue is a lot smaller, and nicer, than Hanoi. After breakfast and one of the best showers I've ever had, it was time to explore the city, This time it was done the Vietnamese way - on motorbikes. We each got our own driver, and looked like that motorcycle gang. The trip was a lot of fun, and we even drove out in the rice fields and in the woods, like the locals do.

We went out for dinner at this little local restaurant owned by a family where 7 out of 8 children are deaf. The food was amazing, of and for two starters, two mains and four beer we paid around 80kr! After dinner some of us went out to a bar to play pool(I was worst of all...) and get some drinks.

I skrivende stund sitter vi nok en gang på en buss, denne gang på vei til Hoi An. Vi kjører over fjellet, og her er veiene så svingete og smale at det er et under at vi kommer oss opp. Men vi har hørt rykter om en skikkelig god iskaffe oppi fjellene her, så det blir nok veldig bra.

Right now we're on a bus once again, this time on our way to Hoi An. We're driving over the mountains, and here the roads are so small it's a miracle we're getting up. We have heard rumors of a really good ice coffee though, so hopefully that's gonna be great.